Skocz do zawartości
Forum

Dziecko z ADHD w klasie


Gość renata6k

Rekomendowane odpowiedzi

jestem wychowawczynią VI klasy i nauczycielką matematyki w jednej z podwarszawskich szkół. Bardzo lubię moją pracę i czuję, że spełniam nie tylko misję edukacyjną, ale także wychowawczą, dlatego bardzo bolą mnie wszystkie porażki pedagogiczne. Ostatnio do mojej klasy dołączył nowy uczeń - Michał, z którym zupełnie nie dawałam sobie rady.

Odnośnik do komentarza

Witaj!
Aby praca z dzieckiem nadpobudliwym przyniosła efekty należy przestrzegać pewnych zasad:
- stałe organizowanie i porządkowanie środowiska zewnętrznego ( przede wszystkim ławka w klasie).
- graniczenie bodźców zewnętrznych – uczeń siedzi w pierwszej ławce, mając za sąsiada spokojne dziecko.
- uczeń jest cały czas obserwowany przez nauczyciela, czy pracuje i czy radzi sobie z zadaniem. Kiedy jest to konieczne nauczyciel pomaga przy przepisywaniu, zawłaszcza długich tekstów lub działań matematycznych, aby dziecko mogło się skupić na ich rozwiązywaniu.
- określone są jasne i proste zasady postępowania, system nagród i kar ( np. możliwość skorzystania z komputera ).
- w stanach silnego wzburzenia dziecko za zgodą nauczyciela ma prawo wyjść z klas ( pod jego nadzorem ), aby się uspokoić i nie przeszkadzać innym.
- prowadzony jest zeszyt codziennej korespondencji z rodzicem gdzie nauczyciel zapisuje krótką notatkę o zachowaniu dziecka w danym dniu i ewentualne zalecenia dotyczące wyegzekwowania wcześniej ustalonej z rodzicami kary lub nagrody.
- prowadzenie dziennika obserwacji, w którym zapisane są zachowania nieporządne, czyli te do poprawy i porządne, czyli te do których zmierzamy.
- w czasie sprawdzianów i kartkówek – wydłużenie czasu i sprawdzenie, czy uczeń rozumie polecenia.
- bardzo ważne jest wykazywanie w kontakcie z dzieckiem nadpobudliwym cierpliwości, konsekwencji, zainteresowania, a także pewnej elastyczności w postępowaniu.
- obserwuj, chwal, pouczaj, koryguj, angażuj, ukierunkuj.

Odnośnik do komentarza

Po przeczytaniu Twojego wpisu aż mi się cieplej na sercu zrobiło. Sama mam dziecko chore na ADHD i wszyscy nauczyciele właśnie wcale nie są zainteresowani tym jak mu pomóc, tylko uważają je za problem... Bardzo bym chciała, żeby więcej nauczycieli wykazywało się takim zainteresowaniem i inicjatywą jak Ty. Szkoda, że mieszkam w małej miejscowości i nie mam możliwości przeniesienia dziecka do innej szkoły, gdzie nauczyciele mają doświadczenie i ochotę pomagać i uczyć moje dziecko. Mimo to dziękuję za przywrócenie mi wiary w misję edukacyjną! Michał i wszyscy Twoi uczniowie mają dużo szczęścia. Pozdrawiam Cię serdecznie.

Odnośnik do komentarza

Witam. Jestem również nauczycielem i nieraz borykałem się w mojej szkole z uczniami, u których stwierdzono ADHD. Przede wszystkim należy zachować cierpliwość i nie dać się wyprowadzić z równowagi. Czasami takie dzieci bywają złośliwe i widząc zdenerwowanie nauczyciela, a także chcąc wzbudzić zainteresowanie klasy, jeszcze bardziej deharmonizują pracę. Potrafią w ten sposób "rozwalić" całą lekcję.

W takich wypadkach najlepiej posadzić ucznia ze spokojną osobą, dbać o to, by wokół niego panował porządek i spokój, który nie będzie rozpraszał jego uwagi. Jeśli uczeń jest bardzo nadpobudliwy i nie potrafi długo koncentrować się na jednym zadaniu, lepiej zadać mu więcej, ale krótszych ćwiczeń. Należy też być w stałym kontakcie z psychologiem szkolnym, który dostarczy informacji o uczniu. Życzę powodzenia w pracy i silnych nerwów.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...