Skocz do zawartości
Forum

Nieśmiałość czy introwersja - w czym problem?


Gość nitak

Rekomendowane odpowiedzi

Mam 20lat. Studiuję. Jestem introwertyczną osobowością, lubię słuchać zamiast mówić, mam wąską grupę znajomych i akceptuje taki stan rzeczy. Niestety dochodzi do tego nieśmiałość. Wcześniej nie znałem przyczyny swojego problemu, ani to, jak opisać swoją osobowość, póki nie poznałem słów "introwersja" i "nieśmiałość". Nadmienię tylko, że według testu Junga jestem "INTJ" - cokolwiek to znaczy :D.

Zrozumienie terminu "introwersja" pozwoliło mi na poznanie siebie, swoich potrzeb np. dlaczego dobrze się czuje w wąskim gronie przyjaciół a w pełnej sali gorzej(przytłoczenie, zmęczenie ludźmi itp). Umiem dawkować swoją "energię" na kontakty społeczne.

Niestety nieśmiałość mnie zamyka. Można poniekąd z nią wygrać, ale jak? W kontaktach społecznych najbardziej przeszkadza mi "kamienna twarz". Powiedzmy, że stres potrafię kontrolować (mniej lub bardziej), ale nie potrafię zdjąć tej "maski" z twarzy. To strasznie uporczywe. Najczęściej pojawia się to w mniejszych pomieszczeniach, gdzie siedzi się bezczynnie lub przy grupie ludzi np. w autobusie. Twarz przyjmuje wręcz smutny wyraz, nie umiem się uśmiechnąć do dziewczyny itp.

Pod względem samooceny - nie oceniam się jako brzydkiego. Nie wstydzę się swojego ubioru, pozycji itd. Nie potrafię znaleźć mojej przeszkody... Próbuję się wyluzować, ale tłumiąc stres, problem nadal pozostaje.

Dlaczego potrzebuje zmiany? Nieśmiałość powoduje, że nie jestem tak towarzyski, jakbym mógł być zawsze. Brakuje mi wtedy odwagi, by podejść do nieznajomej dziewczyny i tworzyć nowe kontakty. Ograniczam się i unikam krępujących sytuacji.

Z góry dziękuję za odpowiedzi i życzę dobrego dnia!

Odnośnik do komentarza

Witaj nitak!