Skocz do zawartości
Forum

ADHD i nauka


Gość rozaliam

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry,
piszę te wiadomość w nadziei, że uzyskam pomoc od innych osób, które mają podobny problem do mojego. Jestem mamą dziecka z ADHD. Mój syn jest zdolnym uczniem, ale jak każdemu dziecku z ADHD brakuje mu pracowitości i wytrwałości. Wiem, że gdyby bardziej się przyłożył i poświęcił nauce więcej czasu, mógłby osiągać naprawdę dobre wyniki w nauce.

Kieruje moja prośbę do innych rodziców, których dzieci mają ADHD, aby podzieliły się ze mną swoimi doświadczeniami i wskazały metody, jakimi można zachęcić swoja pociechę do pracy i nauki.

Odnośnik do komentarza

Zazwyczaj dziecko z ADHD jest chętnie do pracy, bo wynika to z jego nadpobudliwości. Ono ciągle chce coś robić. Jednak nie pracuje ono tak samo jak zdrowe dziecko i stawianie wobec niego takich wymagań może je zniechęcić, ponieważ nie potrafi się długo skupiać na danym zadaniu, więc aby efektywnie się uczył wszelkie zadania należy podzielić na konkretne, małe etapy, które dziecko będzie wykonywało po kolei. Ponadto dziecko takie potrzebuję częstszych przerw w nauce. Jego chorobę można ukierunkować na zdobywanie wiedzy, ale należy to robić umiejętnie. Nie wymagaj niemożliwego. Nauka Twojego dziecka będzie trwała dłużej niż zdrowego, ale wcale nie musi być gorszej jakości. Po prostu poświęcaj swojemu dziecku czas w domu, po lekcjach, Róbcie razem zadania, które podzielisz na etapy, tak, aby w jednej chwili skupiało się ono tylko na jednej czynności. Powodzenia.

Odnośnik do komentarza

Witaj Rozalio. Ja również jestem mamą dziecka z ADHD. Mój syn niechętnie bierze się za naukę, a dodatkowo ma z nią, niestety, problemy. Jego nadpobudliwość uniemożliwia mu dłuższe skoncentrowanie się nad wykonaniem jakiegoś zadania czy pracy domowej. Nauczyciele wiedzą o jego chorobie, więc starają sie zadawać mu więcej, choć krótszych ćwiczeń. To pomaga.

Rzeczywiście, mój syn chętniej wtedy odrabia lekcje, gdy zadania są krótsze. Może wtedy robić sobie przerwy i szybciej zauważa efekt swojej pracy. Myślę, że warto byłoby porozmawiać z nauczycielami w szkole Twojego syna, by też zadawali mu nieco inne ćwiczenia do domu. Oczywiście, jest to dla nich obciążające, ale może da się coś z tym zrobić.

Odnośnik do komentarza

Witajcie. Ja pracuję wspólnie ze swoim synem. Pomagam mu w odrabianiu lekcji. Przede wszystkim zawsze dbam, by na jego biurku panował porządek, by nic nie zaburzało mu koncentracji, nie odciągało od wykonywania pracy domowej. Prace domowe odrabiamy etapami, krok po kroku. Najpierw zaczynamy od tych rzeczy, ktore są dla niego trudniejsze, których zbytnio nie lubi, bo wtedy ma jeszcze więcej siły, nie jest tak zmęczony. Potem przechodzimy do coraz łatwiejszych zadań.

Należy, oczywiście, robić częstsze przerwy w nauce z takim dzieckiem. Siedzenie kilka godzin za biurkiem nad zeszytami nawet nie wchodzi w rachubę. Dziecko zaraz stanie się niecierpliwe, a krzykami i siłą nie zaciągniemy go do odrabiania pracy domowej, a już na pewno nie zachęcimy do nauki. Przede wszystkim trzeba u dziecka wyprawcować nawyk odrabiania lekcji. Rutynizowanie zajęć w przypadku dzieci Z ADHD jest jak najbardziej wskazane.

Odnośnik do komentarza

Witaj!
Leki nie mogą wyleczyć z nadpobudliwości, ale mogą pomóc ją przeżyć. Dzięki lekom:
- dziecku będzie się łatwiej skupić podczas nauki;
- zacznie słyszeć, co do niego się mówi;
- łatwiej będzie mu zapanować nad swoją potrzebą ruchu;
- łatwiej mu będzie przez chwilę pomyśleć, zanim coś zrobi;
- łatwiej mu będzie skupić się w czasie zajęć reedukacyjnych ( częściej niż inne dzieci mają kłopoty z dysleksją, dysgrafią, dyskalkulią); specyficzne trudności w pisaniu i czytaniu częściej występują u chłopców.
Nadpobudliwi uczniowie często nie rejestrują ważnych instrukcji, ponieważ zajęci własnymi sprawami nie słuchają, co się do nich mówi. Pomocne w aktywnym słuchaniu mogą być następujące techniki:
- wydawanie krótkich instrukcji, złożonych ze zrozumiałych dla dziecka zdań;
- powtarzanie instrukcji tak często, jak jest to potrzebne;
- nakłanianie dziecka do powtórzeń instrukcji; w ten sposób rozwija się umiejętność słuchania i zapamiętywania;
- informowanie dziecka o tym, że komunikuje się najpierw poprzez używanie kluczowych zdań typu: to jest ważne, musisz mnie wysłuchać" lub "to będziesz musiał wkrótce wykonać". Czasem dla podkreślenia wagi komunikatu można użyć dodatkowych sygnałów, takich jak np. podniesienia ręki.
Zawsze staraj się chwalić dziecko za każdy sukces, wytrwałość w pracy czy poszukiwanie właściwych rozwiązań.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...