Skocz do zawartości
Forum

Szybka i niewyraźna mowa przez stres


Gość bezradna23

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć.
Od dłuższego czasu (właściwie chyba od zawsze) mam problem z szybkim i niewyraźnym mówieniem. Dzieje się to wtedy, kiedy chcę szybko coś komuś opowiedzieć, kiedy jestem zdenerwowana i zestresowana. Mam problem z zarejestrowaniem się do lekarza, z załatwieniem jakiejś sprawy.. Najpierw muszę napisać sobie, co muszę powiedzieć, gdy dzwonię np. żeby umówić się na wizytę do lekarza, lub o coś spytać. Jak stoję gdzieś w kolejce, układam sobie w głowie zdanie, powtarzam sobie, że muszę powiedzieć wolno a i tak wychodzi bełkot. Nie raz muszę powtarzać, bo ktoś mnie nie rozumie tego, co mówię. Czasem nawet się jąkam.. :( Nie mam problemów z tym w życiu towarzyskim.. Największą moją zmorą są wystąpienia publiczne.. Studiuję i w tym roku piszę pracę dyplomową, co wiąże się z tym, że muszę przedstawić kilka prezentacji dotyczących wyników moich badań.. W domu, gdy ćwiczę, staram się mówić wyraźnie, otwierać szeroko usta i mówić powoli. Niestety, w dniu prezentacji strzelam słowami jak z karabinu, załamuje mi się głos, po wszystkim jestem załamana.. Mimo że na sali jest może z 10 osób, tłumaczę sobie, że nic mi przecież nie zrobią, mimo że dzień przed i w dniu prezentacji biorę tabletkę uspokajającą, to nic nie pomaga.. Chciałabym mieć swobodę mówienia, bo w moim zawodzie będzie to potrzebne, niestety nie umiem sobie z tym poradzić. :( Zazdroszczę innym na prezentacjach, bo mówią ładnie i składnie, patrząc każdemu w oczy, a ja mimo, że umiem prezentację na pamięć to i tak czytam wszystko z kartki, bo nie wiem, gdzie zawiesić wzrok. Bardzo proszę o jakąś poradę, bo czuję, że nie dam rady obronić swojej pracy przez swój problem..

Odnośnik do komentarza